• Ősidők óta az emberiség fő táplálkozási eleme a búza. Napjainkban a rizs és kukorica mellett a  leggyakrabban fogyasztott gabona. A búza, valamint az árpa és a rozs glutén tartalmú gabonák, a magjukban lévő raktárfehérje családneve a glutén, mely az oldhatóság és az elektrodenzitás alapján több frakciót tartalmaz.
      Gluténérzékenység (coeliakia) vizsgálat

A glutén fogyasztásakor, az arra fogékony egyénben,  nem-ismert környezeti tényezők  (pl. vírusinfekció, műtét, stressz, szülés) elősegítő hatása révén, a vékonybél nyálkahártya immunközvetített  károsodása talaján alakul ki a coeliakia, amely autoimmun betegség, a glutén által kiváltott betegségek egyik formája.

Bármely életkorban, nagy klinikai változatossággal és súlyossággal jelenhet meg, érintve a gyomor-bél rendszert, felszívódási zavart okozva, de kb. azonos gyakorisággal érinti a bélen kívüli szerveket is.

Tünetek

A coeliakia nem jár mindig hasmenéssel. A diagnózis egyszerű, csak gondolni kell rá!

A tünetek a glutén bevezetését követően  nem azonnal (szemben a búza allergiával), hanem hónapokkal később jelentkeznek a típusos, korai kezdetű esetekben.  Másfél, két éves korban az étvágytalanság, (de lehet fokozott az étvágy!),  hasmenés, zsírfényű, világos, bűzös, nagy tömegű széklet, puffadt nagy has, súly- és hosszgyarapodás elmaradás, fogyás, bágyadtság, nyugtalanság, kedélyállapot megváltozása coeliakia  tünetei lehetnek. Ezt a megjelenést napjainkban már ritkábban látjuk.

Gyakoribb az enyhébb megnyilvánulás és a bármely életkorban kezdődő késői forma, amelyben a hasmenés – mely lehet változó mértékű és időszakos, de lehet székrekedés, mint vezető tünet,  hasfájás, gyomorégés, gázosság,  hányinger, hányás, fogyás, de újabban túlsúlyos egyéneken ismerjük fel a coeliakia betegséget.

Sokszínű tünetei között külön-külön, vagy több tünet együtt is megjelenhet. A gyomor-bél rendszeren kívül, érintheti a hasnyálmirigyet és a májat és számos egyéb szervet is, így a bőrt és a nyálkahártyát, visszatérő fekélyes szájnyálkahártya gyulladást, érgyulladást és nagyon típusos, erősen viszkető, hólyagos bőrtünetet okozva.

Vérképző rendszeri tünet lehet a vérszegénység (vas-folsav hiány miatt), fehérvérsejt -, vérlemezke-szám csökkenés,  K-vitamin hiány. A mozgásszervi rendszer érintettsége megnyilvánulhat alacsony növés, csontritkulás, izom-görcsök, izom gyengeség és ízületi gyulladás formájában. Előfordul fogzománc hiány. A szaporodási rendszer érintettsége miatt: késlekedhet a serdülés, menstruációs zavarok, sterilitás, spontán vetélések lehetnek. Bizonyos idegrendszeri-psychiátriai betegségek esetén is gondolni érdemes a coeliakiára, mint a leépülés, depresszió, szorongás, epilepsia, végtag zsibbadás, érzészavarok.

Számos betegség, állapot társulhat coeliakiával, ezek közül a leggyakoribb az I. típusú cukorbetegség, amely túlnyomóan az első betegség, a coeliakia gyakran később, célzott vizsgálattal derül ki.

Terápia

A gluténmentes étrenddel a coeliakiás autoimmun folyamat leállítható! A szigorú gluténmentes diétán a nyálkahártya helyreáll, a coeliakia nem mint betegség, hanem mint állapot megmarad (nem lehet „kinőni”!).

Ezért mai tudásunk szerint életreszóló glutenmentes étrendet igényel a betegség és a szövődmények elkerülése érdekében.

Ez az egyetlen autoimmun betegség, melynek tudjuk a kiváltó okát-ami a glutén, melynek kihagyásával a folyamat visszafordul, elmúlnak a tünetek, meggyógyul. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy életre szóló diétát igénylő állapot marad. Tehát „kinőni” nem lehet.

A magyar népesség  1%-át érinti, a coeliakiás beteg családtagjai között 10%-ban fordulhat elő. Női nemben gyakoribb 1,5:1 – 3:1 arányban, a férfi nemhez képest. A coeliakia olyan betegség, amire gondolni kell, mivel sokszínű, számos enyhe, kevésbé súlyos vagy súlyos tünet hátterében fordulhat elő, bár a vékonybél nyálkahártya károsodása központi elváltozás, nem jár mindig hasmenéssel!

Vizsgálati módszerek

A diagnózis gyorsan felállítható, a klinikai vizsgálat és specifikus vérvizsgálati módszerekkel kezdve.

• A coeliakia gyorsteszt – gyógyszertárakban kapható, ujjbegy szúrással otthon elvégezhető, azonban több okból téves eredményt adhat.
      • Az egyszerű vénás vérvétellel járó specifikus ellenanyag, az u.n. szöveti transzglutamináz (ttg) ellenes ellenanyagok laboratóriumi kimutatása a betegség alapos gyanúját felveti.
      • A gyanút megerősíti egy más módszerrel, de ugyanazt az ellenanyagot meghatározó vizsgálat az  u.n.  endomysium ellenanyagok (EMA) kimutatása.
      • Amennyiben az előbbiek a specifikus ellenanyagok jelenlétét mutatják, a felnőtteknél szájon keresztüli tükrözéssel vett vékonybél nyálkahártya szövettani vizsgálata történik az autoimmun eltérések kimutatására.
        Gyermekeknél, amennyiben az ellenanyagok a laboratórium által megadott normál felső határának 10-szerese – eltekinthetünk a tükrözéstől.
      • Fontos azonban a genetikai vizsgálat, mivel a coeliakiások hordozzák a legismertebb és legerősebben összefüggést mutató (HLA-DQ2/DQ8) géneket egy vagy dupla példányban.

Az egészséges népesség is hordozhatja ezeket a géneket (hazánkban kb.18%-ban, Észak-Európában kb. 25%-ban), de aki nem hordozza biztosan nem coeliakiás.

A vizsgálat megtörténte előtt javasoljuk szakorvossal történő konzultációt a személyre szabott, leginkább megfelelő vizsgálat kiválasztásának érdekében! Asszisztenseink nem adhatnak tanácsot vizsgálat kiválasztásához és eredményeket se értékelhetnek ki, erre kizárólag szakorvosnak van jogosultsága!

Videótár

Gasztroenterológus