Atópia szakrendelés

• Az atópia szakrendelésen a környezeti allergénekre fokozott reakciókézséget mutató Páciensek ellátása történik. A szakrendelés keretében történik szénanáthás, asztmás, ekcémás vagy táplálékallergiás betegek ellátása is. Kiemelten fontos ezen allergéneknek azonosítása, hiszen így a tüneti kezelés mellett a kiváltó okok elkerülésével megelőzhető a betegség kialakulása.
      Atópia szakrendelés

Sajnos egyszerre akár több atópiás betegség is jelen lehet, például lehet valaki parlagfű allergiás és ekcémás egyszerre. Lényeges, hogy egyik panaszt se hanyagoljuk el, mivel az egyik kezeletlen betegség a másikat erősítheti.

Az atópia szakrendelés foglalkozik:

• atópiás dermatitises betegek kivizsgálásával és gondozásával
      • pollen allergiás betegek kivizsgálásával, szükséges esetén immunterápiás kezelésével
      • táplálékallergiától szenvedő betegek kivizsgálásával és az ezzel kapcsolatos tanácsadással

Milyen esetben érdemes allergológus-bőrgyógyász szakorvost felkeresni?

• ha allergiás tünetei vannak, például: bőrviszketés, könnyezés, tüsszögés, orrdugulás, bőrtünetekkel társuló hasi panaszok
      • kifejezett bőrszárazsága, bőrviszketése van, mely hosszú idő óta fennáll és a hagyományos kozmetikumokra nem javul

Pontosan hogyan zajlik a bőrgyógyászati-allergológiai szakvizsgálat?

1. A vizsgálat során először a kórelőzmény (anamnézis) felvétele történik. Ennek során a következő területeket érintő kérdésekre számíthat:
        • fennálló panaszok, esetleg tapasztalt tünetek korábbi betegségek
        • rendszeresen szedett gyógyszerek
        • allergia, túlérzékenység, gyógyszerallergia, amennyiben van ezekről tudomása
        • családjában előforduló megbetegedések
        • életvitele, egészségét befolyásoló szokásai, fizikai aktivitása, étrendje
        • szociális körülményei, foglalkozása, munkakörülményei

A részletes kikérdezéssel a vizsgálatot végző bőrgyógyász-allergológus átfogó képet kap az Ön egészségi állapotáról, melynek ismeretében a további allergológiai teszteket célirányosan megjavasolja és ezek eredményét kiértékeli. Amennyiben szükséges, további vizsgálatokra (pl. góckutatásra) irányítja.

1. Az anamnézis felvétele után fizikális vizsgálat következik, mely fájdalommal nem jár.
        Amennyiben kérdése van, bizalommal tegye fel akár a vizsgálat közben is orvosának.

1. Diagnózis felállítása/javaslat adása:

Fontos, hogy az orvos a kivizsgálás és a kezelés folyamatában is részt vegyen, hiszen közös együttműködéssel lerövidíthető a tünetmentességhez vezető időszak.

Gyakori betegségek

Atópiás dermatitis

Az atopiás dermatitis az egyik leggyakoribb bőrbetegség, ami a gyerekek 20%-át, a felnőttek 1-3%-át érinti. Kialakulásában genetikai tényezők és környezeti provokáló faktorok is fontos szerepet játszanak. Kifejezett bőrszárazsággal, viszketéssel, vörös hámló foltokkal jelentkezik, mely elváltozások később nedveznek, majd pörkösödnek attól függően, hogy milyen régóta állnak fent a tünetek. Csecsemőkön és kisgyermekeken elsősorban az arcon, nyakon és a végtagok feszítő felszínén, felnőtteknél a végtagok hajlító felszínén vannak tünetek. A száraz bőr, heves viszketés és vakarózás a sérült barriert tovább rontja, súlyos formában a bőrtünetek az egész testre is kiterjedhetnek. Gyakran társul szénanáthával, asthmával és táplálék allergiával, ezek megjelenését „atopiás menetelésnek” nevezzük.

A kivizsgálás nagyon fontos a betegség oki tényezőinek felderítésésben. Ehhez tartozik egy komplett allergológiai és bőrgyógyászati szakvizsgálat, allergén specifikus bőrtesztek elvégzése, laborvizsgálat és a góckutatás. A betegség fenntartásában résztvevő gyakran rejtett gócok feltérképezése és szanálása sok esetben lehetővé teszi, hogy ne kelljen szisztémás kezelést adni, a betegség sok esetben helyi kezeléssel és tünetmentes időszakban proaktív kezeléssel kordában tartható. Nagyon fontos a bőr rendszeres zsírozása és az ismert környezeti allergének, a betegséget erőteljesen rontó tényezők kerülése, lehetőség szerinti kiiktatása.

Klinikánk Atopiás szakrendelésén a betegek teljes körű kivizsgálását követően történik bőrgyógyász-allergológus szakorvos által diagnózis felállítása, terápiás terv bevezetése és a betegek gondozása.