Endoszkópia

• Kényelmetlenség nélkül, altatásban is elérhető!
      A gyomor, bélrendszeri panaszok kivizsgálása során gyakran elengedhetetlen a tápcsatorna részletes, eszközös vizsgálata, a gyomor- és vastagbél tükrözés (endoszkópia). Ez a vizsgálat egyszerre jelent diagnosztikus és terápiás megoldást a pácienseink számára. Az endoszkópos vizsgálatok klinikánkon már bódításban és altatásban is elérhetőek!

Endoszkópos vizsgálatok már altatásban is elérhetőek!

A rövid altatásnak köszönhetően Ön megszabadul a vizsgálattal járó fájdalomtól, kellemetlenségtől. Ez a nyilvánvaló szubjektív előnyök mellett megteremti a minőségi endoszkópia ideális feltételeit is, ami a pontos diagnózis felállításához elengedhetetlen. Egy fájdalommal járó vizsgálat a beteg és az orvos számára is nagyobb kihívás. Ráadásul az altatás a szövődmények kockázatát sem növeli.

Gasztroszkópia (gyomortükrözés)

A gasztroszkópia az emésztőrendszer felsőbb szakaszainak (szájüreg, nyelőcső, gyomor, vékonybél kezdeti szakasza) vizsgálatára alkalmas, melynek során a nyálkahártya részletes vizsgálata mellett szövettani mintavételre is lehetőség nyílik.

Milyen esetekben javasolt gyomortükrözés?

• Ismeretlen eredetű nyelészavarban
      • Gyomorürülési zavarban
      • Reflux-betegség gyanúja esetén
      • Hasi panaszok eredetének felderítésére
      • Gyomor-, nyombélfekély kivizsgálására
      • Lisztérzékenység estén
      • Tápcsatornai vérzésforrások azonosítására (akut vérzés vagy occult vér teszt pozitivitása esetén)

Milyen előkészítést igényel a gasztroszkópia?

A beavatkozást minimum 6 órás éhezési periódus előzze meg, mely időtartam elegendő a gyomor teljes kiürüléséhez.

Hogyan történik a gyomortükrözés?

A vizsgálat leggyakrabban helyi érzéstelenítés mellett (Lidokain spray) történik. Intravénás gyógyszer alkalmazásával bódításra is van lehetőség, mellyel a beavatkozás még komfortosabbá tehető. A vizsgálat hossza általában 15-20 perc.

Kolonoszkópia (vastagbéltükrözés)

A kolonoszkópia a vastagbél teljes hosszának áttekintését teszi lehetővé, bizonyos esetekben a vékonybél legvégső szakaszának (ún. terminalis ileum) vizsgálatával kiegészítve.

Milyen esetekben javasolt vastagbéltükrözés?

• Székelési habitus változás
      • Krónikus székrekedés, vagy hasmenés
      • Véres székletürítés, vagy széklet occult vér teszt pozitivitás
      • Vastagbél gyulladás gyanúja
      • Ismeretlen eredetű hasi panasz, puffadás
      • Diverticulosis gyanúja esetén
      • Korábban eltávolított polyp, daganat, ismert bélgyulladás kontrollja céljából
      • Esetenként szűrővizsgálati jelleggel, vastagbél daganat megelőzése/korai diagnózisa céljából (különösen családi halmozódás esetén)

Milyen előkészítést igényel a vastagbéltükrözés?

A kezelőorvos által javasolt béltisztító készítménnyel (speciális hashajtó) rendszerint a beavatkozás előtti napon hashajtás szükséges. Emellett a beavatkozást megelőző 24 órában már csak bőséges folyadék fogyasztása (ásványvíz, tea, leves leve) javasolt. A megelőző 4-5 nap étrendje apró magvakat, hüvelyeseket, paprikát, paradicsomot, szőlőt lehetőség szerint ne tartalmazzon!

Hogyan történik a vastagbéltükrözés?

A végbélen keresztül vezetett eszközt a szakképzett asszisztensnő speciális mozdulatokkal segíti a haladásban, minimálisra csökkentve ezáltal a páciensnek a vizsgálat során tapasztalt kellemetlenségeket. Az intravénásan alkalmazott bódítószerrel (midazolam) csökkenthető a diszkomfort érzés, melynek köszönhetően a páciens együttműködése is javul a vizsgálat alatt, ami segíti a vizsgálat gyors és akadálytalan elvégzését. A gasztroszkópiához hasonlóan itt is lehetőség van szövettani mintavételezésre illetve bizonyos esetekben kisebb polypusok eltávolítására is. A vizsgálat időtartama átlagosan 15-25 perc, melynek végeztével a páciens a fektetőhelységben pihen, majd panaszmentesség esetén kísérővel otthonába távozik.

Egyéb tudnivalók a vizsgálatokról

Mindkét vizsgálatot minden esetben gasztroenterológiai konzultáció előzi meg, mely során gasztroenterológus szakorvos indikálja a beavatkozást. A konzultáció során a vizsgálat menetéről, a premedikáció szükségességéről, a páciens által rendszeresen szedett gyógyszerek vizsgálat előtti bevételéről, illetve a szükséges előkészületekről, diétáról is szó esik, illetve a lehetséges szövődményekre is kitérünk.

Kérjük a bódításos és altatásos endoszkópos vizsgálatokra minden esetben kísérővel érkezzen!

Gyakran ismételt kérdések

Honnan tudhatom, szükségem van-e egyáltalán endoszkópos vizsgálatra?

Az indikációt minden esetben gasztroenterológus szakorvos állítja fel a tünetek, családi anamnézis, laboreredmények esetleg képalkotó vizsgálatok eredményei alapján.

Honnan tudhatom, hogy gyomortükrözésre, vastagbéltükrözésre esetleg mindkettőre van-e szükségem?

A tünetek függvényében erről szintén a gasztroenterológus szakorvos dönt – természetesen az Ön igényét is szem előtt tartva.

Hol történnek az endoszkópos vizsgálatok?

A vizsgálatok az Arany János utca 1. szám alatti telephelyünkön történnek.

Elérhető szolgáltatásaink:

• Vizsgálati típusok

• Vizsgált szervek
      • Bódítás kérhető
      • Altatás kérhető
      • Szövettani mintavétel lehetősége
      • Előkészítés
      • Időtartam
      • Gyomortükrözés

• Nyelőcső, gyomor, nyombél
      • Vizsgálat előtt legalább 6 órás éhezési periódus
      • 15-20 perc
      • Vastagbéltükrözés

• Vastagbél
      • Speciális hashajtó használatával + 24 órás éhezési periódussal
      • 15-25 perc
      • Kombinált

(gyomor és vastagbéltükrözés egy alkalommal)
      • Nyelőcső, gyomor, nyombél, vastagbél
      • Speciális hashajtó használatával + 24 órás éhezési periódussal
      • 20-30 perc

Amennyiben további kérdései merültek fel szakrendelésünkkel kapcsolatban, érdeklődjön elérhetőségeink egyikén!