Traumatológia

• Tudta, hogy a legtöbb baleset Magyarországon a háztartásokban történik? A KSH adatai azt mutatják, hogy háromszor annyi halálos kimenetelű otthoni baleset történik meg évente, mint ahány közúti. Gyakori sérülés az esés, éles tárggyal történő vágás, szúrás valamint az égés.
      Traumatológia

A traumatológia, más néven baleseti sebészet, a sebészetről vált le, mint önálló szakterület, mely balesetek, erőszakos cselekmény következtében létrejött sérülések ellátásával foglalkozik. Ide tartozik a csonttörések és az ezzel együtt járó lágyrész sérülések sebészi ellátása, terápiája, továbbá a fájdalomcsillapítás, a fertőzések kivédése, amelyek a sérülés következtében jöhetnek létre. Célja a teljes felépülés, a sérült terület lehető legnagyobb mértékben történő funkcionális helyreállítása.

A sérült beteg kezelése mindig összehangolt csapat munkát igényel a szakemberek részéről. A baleseti-sebészet szorosan összekapcsolódik az ortopédiával (mozgásszervi megbetegedések diagnosztikája és kezelése) valamint az idegsebészettel (koponya, gerinc sérülése esetén). Továbbá általában a kezelés szerves részét képezi a megfelelő gyógytorna, amely a rehabilitáció során nyer különösen nagy szerepet.

Betegellátás során a vizsgálat, a balesetet szenvedett személy, valamint gyakran szemtanú/kísérő alapos, lényegre törő kikérdezésével kezdődik.
      Az anamnézis felvétele után a sérült testrész vizsgálata következik, ennek része a funkcionális vizsgálat, melynek célja a mozgáskorlátozottság mértékének, esetleges tengelyeltérés, deformitás leírása.

Ezek alapján a különböző képalkotói eljárások (röntgen, MR, CT, Ultrahang) segítségével állítja fel az orvos a teljes diagnózist és alakítja ki a kezelés menetét.
      A kezelés része, a balesetben sérült terület anatómiai állapotba való visszaállítása, amely gyakran sebészeti beavatkozás útján történik. A testrész funkciójának visszanyerése hosszabb folyamat, amely traumatológus, ortopéd-traumatológus felügyelete mellett zajlik.

Milyen sérülésekkel foglalkozik pontosan a traumatológia?

• Törés
        Törésre utaló jelek:
        Nyílt törés esetén, a csont láthatóvá válik, amelyet súlyos vérzés, fájdalom kísér.
        Zárt törésnél deformáció, kóros mozgathatóság figyelhető meg (mozgatásnál esetleg ropogás hallható), valamint funkció kiesés, fájdalom, duzzanat, zsibbadás jelentkezik. Az sérült terület gyakran belilul, ami vérömlenyre utalhat.
        Törés gyanúja esetén a sürgősségi betegellátás felkereséséig helyezzük az adott testrészt nyugalomba, ne mozgassuk, ne erőltessük meg.
      • Zúzódás
        Zúzódás nagy erőbehatás következtében jön létre, többek között ütés, ütődés, elesés,valamint sport közben létrejövő nagy erőkifejtés következménye lehet.
        A zúzódás területe a vérömleny és a duzzanat következtében kezdetben vörös lesz. Később színe sötétebbé válik. Általában igen fájdalmas, a duzzanat feszül és mozgáskorlátozottságot, mozgásnehezítettséget okoz.
      • Ficam
        A legsúlyosabb ízületi sérülés a ficam, amely során az ízületben az ízületi fej kimozdul a vápából (ízületi felszínből). Leggyakoribb a váll- és a könyökficam. Fájdalommal, az adott ízület eldeformálódásával, rugalmas rögzítettséggel, valamint mozgáskorlátozottsággal jár.
        Gyakran az ízületi szalagok is sérülnek, ilyenkor a végtag instabillá válik, a mozgatás pedig heves fájdalommal jár.
        Soha ne próbáljuk „helyretenni” a kificamodott ízületet, ugyanis a helytelen mozdulat töréshez, ér- és idegkárosodáshoz vezethet!
        Szakorvos felkereséséig helyezzük nyugalomba az adott testrészt, ne mozgassuk, hűtsük, esetleg rögzítsük.
      • Rándulás
        Rándulás során, hirtelen erőbehatás következtében, a csontvégek elmozdulása miatt, a szalagok megnyúlnak, ugyanakkor az ízületi felszínek a helyükön maradnak. Részleges és teljes szalagszakadás gyakori következménye az ilyen típusú eseménynek.
        Fájdalom, mozgáskorlátozottság, duzzanat, részeleges vagy teljes mozgáskiesés kíséri.
        Kezelés során a cél az ízületi stabilitás helyreállítása, hosszútávon a pedig krónikus instabilitás, ízületi gyulladás elkerülése.
      • Bőr-, izom- ideg-sérülés.
        Balesetet követő érzéskiesés, zsibbadás, bénulás esetén azonnal forduljunk orvoshoz!