Post-COVID-19 gyermek tüdőgyógyászati szűrőcsomag

• 2021. május elejéig csaknem 800.000 főre emelkedett Hazánkban az igazolt koronavírus fertőzöttek száma. Sajnos a betegség a gyermekeket sem kíméli, bár sok esetben tünetmentesen esnek át a fertőzésen. Ha figyelembe vesszük, hogy a Magyarországgal csaknem azonos, 10 millió lakosú amerikai Michigan államban több mint 75 000 gyermeknél igazolták tünetmentes, enyhe vagy ritkán súlyosabb tünetekkel jelentkező esetben a koronavírus fertőzést, biztos, hogy itthon is sok gyermek eshetett át akár tudtunk nélkül a fertőzésen.
      Post-COVID-19 gyermek tüdőgyógyászati szűrőcsomag

Az itthoni vezető intézményekben ugyanakkor megjelentek olyan sok szervi gyulladásban szenvedő gyermekek, akiknél kiváltó okként COVID volt valószínűsíthető, holott maga a fertőzés tünetmentesen zajlott. 4-6 héttel a fertőzés lezajlását követően mind felnőtteknél, mind gyermekeknél (gyermekeknél akár tünetmentes fertőzést követően is!) olyan tünet együttes léphet fel, amit „post-COVID” szindróma néven említenek. A koronavírus elsősorban a légutakat betegíti meg, ugyanakkor a fertőzés számos egyéb szervet is megbetegíthet, és ezek hosszú távú károsodása is előfordulhat.

Jellemző tünetek, melyek alapján post-COVID szindróma gyanúja felmerülhet:

• általános: fáradékonyság, szédülés, alvási zavar
      • légúti: nehézlégzés, köhögés, visszatérő zihálás
      • szaglás és/vagy íz érzés tartós elvesztése
      • szív-érrendszeri: szapora pulzus, magas vérnyomás, trombózis készség fokozódása
      • neurológiai: fejfájás, szédülés, görcskészség fokozódás-végtagi görcsök

Lezajlott COVID-19 fertőzés esetén, különösen a fenti tünetek észlelése esetén érdemes orvoshoz fordulni.

Post-COVID gyermek tüdőgyógyászati szűrőcsomag tartalma:

• Laborvizsgálat:
        • Vérkép (fehérvérsejt szám, vörösvértest szám, hemoglobin, hematokrit, thrombocyta szám, MPV, MCV)
        • CK, CK-MB
        • CRP, süllyedés
        • Májfunkció (összbilirubin, alkalikus phosphatase, SGOT, SGPT, GGT)
        • Vesefunkció (karbamid, kreatinin, húgysav)
        • Ionok (nátrium, kálium, magnézium, klorid)
        • Vérzsírok (koleszterin, HDL koleszterin és LDL koleszterin, triglicerid)
        • Vércukor
      • Pulzus, légzésszám, vérnyomás, oxigén telítettség vizsgálata (pulzoximetria)
      • Légzésfunkciós vizsgálat (spirometria): A tüdő működési állapotáról szolgáltat információt
      • Gyermek tüdőgyógyász szakorvosi vizsgálat: anamnézis, társbetegségek felvétele, fizikális vizsgálat, leletértékelés, további teendők megbeszélése

A vizsgálatokat követően az Aranyklinika gyermek tüdőgyógyász szakorvosa értékeli az eredményeket és azok eltérése esetén előírja a szükségessé váló további vizsgálatokat (mellkas röntgen, CT felvétel) illetve javaslatot tesz a szükséges kezelésekről:

• gyógytorna, légzést segítő eszközök indikálása (power breathe, shaker deluxe flutter, belégzőizom erőfejlesztő tréner- IMT)
      • gyógyszeres kezelés, inhalációs, vagy oralis készítmények, sós inhalálás gépi porlasztóval
      • speciális további szakrendelésekre irányítás: neurológia, pszichiátria, gasztoenterológia

Szűrőcsomag ára: 40.990 HUF

Visszalépés a Post COVID csomagokra

A gombra kattintva visszaléphet a Post COVID szűrőcsomagok összefoglaló oldalra, ahol áttekintést kaphat aktuális szűrővizsgálati csomagjainkról.