Pszichiátria

• Az ún. ”nagy” psychiátriai betegségek (schizophrenia, mánia-depresszió, paranoid állapotok, aggresszivitással járó tudatzavarok, öngyilkossági kísérletek), melyekben a betegek magukra vagy másokra nézve veszélyeztető állapotban vannak psychiátria osztályon kezelendők. A gondozásuk legtöbbször már ambulánsan (járóbetegként) lehetséges.
      Pszichiátria

Ambuláns (járóbeteg) ellátásban megállapítható és kezelhető psychiátriai betegségek és állapotok

Cognitiv zavarok a megismerésnek és a gondolkodásnak, az észlelésnek, a figyelemnek, az emlékezésnek, a nyelvhasználatnak, a számolásnak, a tanulásnak, a döntésnek, probléma megoldásnak, a tervezésnek általában együtt előforduló deficitjei. Tulajdonképpen a gondolkodás minősége romlik. Testi betegségek tünete lehet (organikus psychosyndromák), vagy magának az agynak az organikus (nem csak lelki) betegsége lehet az ok. A súlyos formáját demenciának (elbutulásnak) nevezzük. A súlyosságot pontozó skálákkal mérik. Leggyakoribb oka az Alzheimer betegség, de kiterjedt, többszörös agyi infarctusok, más agyi sorvadással (idegsejt és azok kapcsolatainak elvesztése) járó betegségek tünete is lehet (pl. Lewy testes dementia, fronto-temporális demencia). Több éves, sokszor évtizedes betegségek, melyeknek hasonlóan hosszú a lappangási ideje. Az előrehaladásuk csak lassítható, pillanatnyilag még nem gyógyíthatók. Megelőzési próbálkozások vannak, de csak kevés evidencia szól mellettük. A psychiátriai kezelésük is hosszadalmas, nagy türelmet igényel. A betegségtünetek az ápoló családtagokat annyira igénybeveszik, hogy előbb-utóbb ők is psychiátriai (másfajta!) kezelésre szorulnak. Idős korban gyakoriak.
      Fontos felismerni a gyógyítható – reverzibilis (visszafordítható) demenciákat. Bizonyos agyi daganatok, intermittáló magas koponyaűri nyomásfokozódással járó állapotok kezelhetők, gyógyíthatók műtéttel. Az agyi gyulladások nagyobb része is jól kezelhető. A depresszio is jelentkezhet demencia képében. B12 vitamin hiányt, egyéb ritka vitamin hiányokat, a pajzsmirigy alulműködését, szervi eredetű anyagcsere zavarokat, tartós gyógyszer vagy kábítószer szedést más tünetek jelenlétéből és laboratóriumi vizsgálatokkal lehet igazolni a demencia okaként.

Közepesen súlyos, vagy enyhe depressziók. A leggyakrabban ellátott betegek. Számos gyógyszerrel, psychotherápiával kombinálva kezelhetők. Komplex tünetcsoport, mely nem egyenlő a szomorúsággal. Legtöbbször együtt jár szorongással (tárgy nélküli félelem), vegetatív zavarokkal (étvágytalanság vagy túl sok evés, alvászavar, szívtáji panaszok, gyomor-bél működés zavarok, szapora légzés), indíték szegénységgel, fejfájással.

Szorongásos zavarok gyakran kísérői más psychiátriai betegségeknek, epilepsiának, de önálló betegségként is számon tartjuk (generalizált szorongás). Teljesítmény csökkentő és rendkívüli módon rontja az életminőséget, hajlamosít testi betegségekre. Gyógyszeresen, psychotherápiával kezelhetők.

Különféle fóbiás betegségek (bizonyos helyzetekhez, pl. nagy tér, magasság, szűk hely, tömeg, állatok közelében stb. szorongást, ez pedig fokozódva pánik rohamot okozhat. A betegek igyekeznek elkerülni ezeket a helyzeteket (elkerülő magatartás). Ezekből gyakran kényszer gondolatok, kényszer cselekvések születnek. Gyógyszerekkel, többféle psychotherápiával kezelhető zavarok, súlyos kényszer-betegségben agyi műtéti megoldás is lehet.

Kóros stress reakció. A tartós és kimerítő stressre adott válasz, mely folyamatos fizikai, érzelmi, mentális kimerülésben jelentkezhet. A megelőzés a stress káros hatásának a csökkentésével, melynek módszerei: cognitív (logikai érvelésen alapuló) psychotherápia, gondolkozás átstruktúrálás (átkeretezés), gondolat stop, figyelem elterelés, ”mind fullness”: csak a jelenre koncentrálás, progresszív relaxació, autogén training.
      Az autogén tréning a testünk belső történéseire való koncentrációval kifejlesztett ellazító (relaxáló) eljárás. A belső történésekre való koncentráció a tréning idejére kikapcsolja a külvilágot, a gondjainkat, konfliktusainkat. Rövid idő (15-20) perc alatt szüntetheti a fáradtságot. Teljes értékű, de aktív pihenés. A tréninget a vezető neurológus, psychiáter vagy psychológus segítségével tanulhatjuk meg 2-3 hetes gyakorlással. A megtanulás után az egész életünkre szóló, könnyen elvégezhető, élvezetes, pihentető, a stress kóros hatásait csökkentő, időkímélő, egyedül is végezhető gyakorlat birtokába kerülünk, mely segítségével életmódunkat, életszemléletünket is megváltoztathatjuk. A gyakorlat rendszeres (napi, vagy napi többszöri) végzése arra szoktat bennünket, hogy minden nap fordítsunk rövid időt a stress okozta testi és lelki tüneteink csökkentésére. Koncentráció képességünk javul. Elalvásunk könnyebbé válik. Javul az önértékelésünk és az énképünk. A később súlyos testi tüneteket is okozó állapotok, mint például a magas vérnyomás megelőzhetők, illetve csökkenthetők a rendszeres tréninggel. A gyakorlatok megtanulása 8-10 fős csoportokban, fokozatosan történik. A betanulási időszakban egy órás összejövetelek, együttműködések ajánlottak, de a megtanult gyakorlat 10-20 percet vesz igénybe. Ajánlható mindazoknak, akik a stress kóros hatásait csökkentő gyors, otthon, munkahelyen elvégezhető módszert szeretnének ismerni, alkalmazni, vagy számos vegetatív zavarral járó tünettel küzdenek: légszomj, szívdobogás-érzés, izzadások, fejfájások. Mindezek mellett az eljárás előnyösen használható az alábbi tünetek és panaszok esetén: A kórosan, görcsösen feszülő izomzat ellazítására, idegrendszeri eredetű végtagi kellemetlen (főként hideg) érzések csökkentésére, ideges, neurotikus eredetű légzési zavarok, fulladásérzések elhárítására, de csökkentheti az asthmások gyógyszer igényét is. Kedvező hatása van bizonyos szívritmus zavarokra, az ideges eredetű hasi fájdalmakra. Csökkenthető vele a migrénes roham előfordulása. Az úgynevezett tensiós (fokozott lelki terhelésből eredő fej és nyak feszülések okozta) fejfájásnak pedig hatékony kezelése.

Kiégés. Fizikai, mentális, érzelmi kimerülés, melyek következményei a telsesítmény csökkenése, depresszio, szer-függőség kialakulása, psychosomatikus reakció: konfliktus – tartós emocionális feszültség – vegetatív zavarok – psychosomatikus betegségek. Főleg ”segítő” foglalkozásokban alakul ki (pl. egészségügy, tanár). A fázisai: a foglalkozás idealizációja, majd hosszabb, rövidebb idejű reális látása a tevékenységnek, ha ez lelki egyensúly zavart okoz az idealizálttól való jelentős eltérés miatt stagnálás alakul ki, számos frusztráció éri az alanyt és apathia következik (elhanyagolja afeladatait, a barátait, a családját, magánéletét és súlyos önértékelési zavar alakul ki. Legyakoribb oka a destruktív szakmai környezet, ún. ”szerep” ütközések. Védekezni ellene a társas kapcsolatok támogatásával, a stress hatás csökkentésével, az önismeret fejlesztésével, a személyiség erősítésével lehet.

Alvászavarok. Az elalvás, átalvás zavara (gyakori vagy korai felébredésekkel). Testi betegségek tünete is lehet, de többnyire psychopathológiai háttere van. Komplex diagnosztikát és kezelést igényel, a fenntartó tényezők csökkentésével.

Sexuális zavarok: életciklusokhoz köthető betegségek, vagy állapotok. A sexuális zavarok be vannak ágyazva a személyiségbe, annak önértékelésébe, az egyedbe, akinek sokszor más testi és lelki betegségei is vannak. Gyakran ezeknek a betegségeknek is következménye a sexuális zavar. Az okok felderítéséhez szükség lehet urológusra, nőgyógyászra, endokrinológusra (a hormonokat termelő szervekkel foglalkozó orvos), belgyógyászra, kardiológusra, érsebészre, neurológusra, psychiáterre, laboratóriumi orvosra, genetikusra stb. Mindez egy helyen megtalálható az Aranyklinikán. A legtöbb sexuális problémának, azok kombinációinak a végső közös útja a csökkentnek vélt sexuális teljesítménytől való félelem, mely tovább rontja az állapotot. Olvasson tovább →

Ökopsychiátria: természeti, társas kapcsolati, munkahelyi és otthoni környezetünk alakításával, a napi ritmusunk megtartásával (alvás-ébrenlét), változatos, éppen elegendő táplálkozással, rendszeres mozgással őrizhetjük lelki egészségünket is. Újabban a bélflóránk épségének a megőrzését is hangsúlyozzuk, mert kihat a testünk és lelkünk működésére. Közismert, hogy otthonunkban állatokkal való együttélés mennyire javítja a psychés funkcióinkat (pl. a kutya nagymértékben emeli a szeretet szintet az egész családban, de más közösségben is, s a zöld környezetben kevésbé vagyunk aggresszívak és szorongóak).