Zsíranyagcsere laborcsomag

• Jobb félni, mint megijedni! Magyarországon a vezető halálokok között van a szívinfarktus, és stroke. Ezek háttérben pedig leggyakrabban emelkedett koleszterinszint áll.
      Zsíranyagcsere laborcsomag

Rossz híre ellenére a koleszterin mind az állati, mind az emberi sejt alapvető építőköve, a sejtmembrán szerves része. A lipidek nagy családjába tartozó koleszterin kulcsfontosságú előanyag számos hormon (pl. női nemi hormonok, tesztoszteron, kortizon) előállításában. Nélkülözhetetlen szerepe vitathatatlan, de az egyensúly felborulása esetén, a periférián felhalmozódva, az érfalban lerakódva komoly szövődményeket okozhat.

A koleszterin a vérben lipoproteinekhez kapcsolódva szállítódik. A táplálékkal felvett koleszterin felszívódást követően a májba jut, ami maga is termel bizonyos mennyiségű endogén koleszterint. Lipoprotein részecskék segítségével „becsomagolódik”, folytatja az útját az izom és a zsírsejtek felé, ahol hasznosul. A fordított koleszterin transzport során a sejtektől a felesleges koleszterin a májba kerül, és így záródik a körforgás.

Problémát az érfalban történő plakk képződése jelenti. A szívet és az agyat ellátó erek esetében ez elzáródást okozhat, ami szívinfarktust vagy stroke-t eredményez.  A plakk képződésben több tényező is szerepet játszik. Elsősorban az egészségtelen életmód, a helytelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód, az elhízás, a dohányzás. Egyes esetekben örökletes anyagcsere problémáról is beszélhetünk.

Mit nyer a laborcsomagunk igénybevételével?

A zsíranyagcsere megbetegedések általában éveken keresztül sem okoznak semmilyen érdemleges tünetet, ezért fontos a rendszeres szűrésük. Laborvizsgálattal azonban gyorsan és egyszerűen diagnosztizálhatók. Az időben kiszűrt eltérések esetén elegendő lehet az életmód váltás, és a megfelelő testsúly elérése. Jelentősebb eltérésnél, vagy több rizikó faktor jelenléte esetén a megfelelő időben kezdett gyógyszeres kezelés minimalizálni tudja a súlyos szövődmények kialakulásának esélyét. Ma már számos hatásmechanizmusú, hatékony gyógyszer létezik a koleszterin szint csökkentésére.
      A labor vizsgálatok elvégzése nem helyettesíti a szakorvosi konzultációt, öndiagnosztizálásra nem ajánljuk, mivel az zsíranyagcsere megbetegedések igen sokrétűek, összetett, orvosi szaktudást igényelnek.

Kinek ajánljuk a szűrést?

• ha a családjában előfordult magas koleszterinszint
      • ha a családjában előfordult szív-érrendszerei megbetegedés
      • ha zsíranyagcsere betegséggel küzd
      • ha cukoranyagcsere betegsége van
      • ha májbetegséggel küzd
      • ha koleszterincsökkentő gyógyszert szed
      • ha béta-blokkoló gyógyszert szed
      • ha orális fogamzásgátló tablettát szed

Zsíranyagcsere csomag része:

• Koleszterin
      • HDL-koleszterin
      • LDL-koleszterin
      • non-HDL-koleszterin
      • triglicerid

Koleszterin: Táplálkozás során is bevihetjük a szervezetünkbe, de legnagyobb mennyiségben a máj termeli. Sokrétű kiindulási anyag, számos nélkülözhetetlen hormon előanyaga, epe előállításához, zsírban oldódó vitaminok szintéziséhez elengedhetetlen szterán vázas vegyület.
      Ha emelkedett a szintje: rendkívül a gyakori, a helytelen életmódon túl a genetikai okból illetve endokrinológiai betegségekhez társultan (pl. pajzsmirigy betegség, metabolikus szindróma), vagy egyes gyógyszerek mellékhatásaként is alakulhat ki (orális fogamzásgátló tabletta, béta-blokkoló)
      Ha alacsony a szintje: ez valójában extrém ritkán fordul elő, kóros alultápláltság idején, májbetegségekhez, pajzsmirigy alulműködéshez társultan jelentkezhet

LDL-koleszterin: „rossz” koleszterinként ismert labor marker. Főként koleszterint és triglicerideket szállít a májból az erek és a periféria felé. Az artéria falába bejutva a plakk képződésben vesz részt, az idő múlásával lerakódik, akár súlyos érelmeszesedést előidézve. Összeségében elősegíti az érelmeszesedés folyamatát.
      Ha magas a szintje: komoly szív- érrendszeri rizikó faktor.

Hyperkoleszterinaemiaról magas összkoleszterin és LDL-koleszterin szint esetén beszélhetünk. Szemmel látható panaszt ritkán okoznak, alattomos módon járulnak hozzá a szív-érrendszeri megbetegedésekhez. Helyes táplálkozással, és kiegyensúlyozott életmóddal szintjük csökkenthető. Kóros esetekben gyógyszer segítségével csökkenteni tudjuk szintjüket, így csökkentve a kockázatokat is.

HDL-koleszterin: „protektív” vagy másnéven „jó” koleszterin a véráramból szállítja a felesleges koleszterint a májba. A májban a leadott koleszterint így szervezetünk újból fel tudja használni különböző biokémiai folyamatokra, fontos anyagok szintetizálására. Összességében a plakk képződés ellen hat.
      Ha magas a szintje: minél több HDL-koleszterin van jelen, annál kisebb a kockázata a szív-érrendszeri betegségeknek.
      Ha alacsony a szintje: hozzájárul az érelmeszesedéshez

non-HDL-koleszterin: összefoglalja az összes nem „jó” koleszterint. Matematikailag kapjuk meg a szintjét, az összkoleszterinből a HDL-koleszterint kivonva.
      Ha magasabb a szintje: komoly rizikó faktor lehet.

Triglicerid: A lipidek nagy családjába tartozó energiaforrás. Glicerinből és hozzá kapcsolódó zsírsavakból épül fel. A zsíranyagcsere körforgás egyik fontos eleme, a legnagyobb mennyiségben a zsírszövetben halmozódik fel. Éhezés, vagy étkezés mentes időszakokban mozgósítani tudja a szervezet, lipoproteinek segítségével a véráramban szállítva. Akár szervezetünk is képes előállítani a hosszan tartó, szénhidrátban gazdag bevitel idején.
      Emelkedett a szintje: a vércukor ingadozása, nagy mennyiségű alkohol vagy finomított étel tartós fogyasztása esetén. Cukorbetegeknél magasabb értékeket mérhetünk. A többi vérzsírhoz hasonlóan jelentősen súlyosbíthatja az érelmeszesedést.
      Alacsonyabb szint: zsírok felszívódási zavara, májelégtelenség, vagy súlyos alultápláltság során alakulhat ki.

Right Menu Icon