Prosztata laboratóriumi vizsgálata (PSA)

• Elmúlt már 45 éves? Aggódik az egészségügyi állapotáért? Gondoljon a prosztatájára is! Férfiak körében a vezető rákosmegbetegedések egyike a prosztatarák.
      Prosztata laboratóriumi vizsgálata (PSA)

Az éves PSA szűrővizsgálat a fizikális szakvizsgálatot egészíti ki. Magyarországon évente 2400 férfinél diagnosztizálnak prosztatarákot, és sajnos évente több, mint 1400-an halnak meg benne. A rendszeres vizsgálat segíti az urológus szakorvos munkáját, már ideje korán felfedezni a prosztatarákot, a kezdeti stádiumban, amikor a betegség még gyógyítható.

Típusos tünetek hiányában sok esetben a már kialakult, súlyos szövődmények hívják fel a figyelmet a lappangó rákos megbetegedésre. Az általános tünetek között a gyakori vizelési inger, a nehezen induló vizelés, alkalmanként égő érzés szerepel. A bármilyen eredetű prosztata megnagyobbodásban szenvedőknél jellemző, hogy húgyhólyagjukat nem tudják tökéletesen kiüríteni, így vizelés után vizelet marad vissza a húgyhólyagjukban. Vizelési panaszok mellett szexuális problémák is felléphetnek. Orvoshoz legtöbb esetben a vérrel színezett sperma miatt fordulnak. A betegség előrehaladtával gyakoribbá válhatnak a csonttörések, derék és csontfájdalom alakulhat ki.

A laboratóriumi szűrővizsgálat kizárólag urológiai szakorvosi vizsgálattal együtt segít hatékonyan a megelőzésben!

Kinek ajánljuk a prosztata laboratóriumi vizsgálatát?

• ha 45 évnél idősebb férfi
      • ha családjában előfordult prosztata betegség
      • ha gyakori, fájdalmas vizeléssel küszködik
      • ha prosztata megnagyobbodásban szenved
      • ha egyéb urológiai panaszai vannak

Fontos tudnivalók:

• a vérvétel előtt 24 órával kerülje az ejakulációt (emelkedettebb PSA szint mérhető)
      • a lelet birtokában keresse fel urológiai szakorvosaink egyikét
      • a szűrés nem helyettesíti az urológiai szakorvosi vizsgálatot

Mi az a PSA?

PSA rövidítés alatt a Prosztata Specifikus Antigént értjük. Ezt a glikoproteint a prosztata (másnéven dülmirigy) epithél sejtjei termelik. Fő feladata az ondó elfolyósítása, a termelt mennyiség döntő része így az ondó útján választódik ki. Kis mennyisége kijut a véráramba, egészséges férfiak esetén vérben alacsony szint mérhető. Ez a tulajdonsága teszi lehetővé, hogy a prosztata szervspecifikus tumormarkere legyen.

Különböző prosztata megbetegedés esetén – gyulladás, megnagyobbodás, prosztatarák a vérben mérhető PSA szint megemelkedik. A kapott értékek életkor alapján mutathatnak variábilitást, ill. egészséges emberek esetén is lehet emelkedett a PSA. A lelet kiértékeléséhez, és helyes értelmezéséhez nélkülözhetetlen az urológiai szakorvosi vizsgálat.