Az immunterápia véglegesen gyógyítja az allergiát!

Figyelem! Ez a hír több, mint 3 évvel ezelőtt került publikálásra, ezért lehetséges, hogy elavult információkat tartalmaz. Legfrissebb híreinkért kattintson ide.
    • 2021-09-10
    Az immunterápia véglegesen gyógyítja az allergiát!

Kérjük tekintse meg Prof. Dr. Novák Zoltán gyermekgyógyásszal készült interjú egy részletét, melyben a komponens alapú terápiáról, valamint az immunterápiás kezelésről tesz említést. A teljes beszélgetést a tudas.hu oldalon találja!

Konkrét tanácsokat, esetleg otthoni terápiákat is szokott javasolni az allergiásoknak ilyen nyilatkozatokban?

A legfontosabb tanács, amit el tudok mondani, hogy ha akár csak gyanakszunk is arra, hogy valamire allergiások vagyunk, keressünk fel egy szakembert és kérjünk tőle segítséget! Ha pedig konkrét allergiás tüneteket tapasztalunk, például orrfolyás, tüsszögés, vagy köhögés, amit nem kísér láz, vagy egyéb betegségre utaló tünetek, akkor különösen. Fontos elmondani, hogy a diagnosztikai módszerek rendkívül sokat fejlődtek az utóbbi időben. Ma már akár meg lehet állapítani azt is, hogy egy adott allergénnek konkrétan melyik komponensére érzékeny valaki. És ez a kezelést is nagyban befolyásolhatja. Mondok egy egyszerű példát. A tejfehérjének van olyan része, ami hő hatására bomlik, és van amelyik nem. Tehát, ha valaki az előbbire érzékeny, akkor forralás után nyugodtan fogyaszthat tejtermékeket. Ezt korábban nem tudták kimutatni még a legjobb szakemberek sem, de ma már elérhető a gyakorlatban is. Ezt a módszert nevezzük komponens alapú diagnosztikának.
    A lényeg tehát, hogy a szakember megfelelő és személyre szabott tanácsokkal tud ellátni minket, ami minden esetben jobb, mint az „öngyógyítás”.

Az immunterápia véglegesen is kigyógyíthat a betegségből

De az igaz, hogy az allergiából teljesen kigyógyítani a szakemberek sem tudnak jelenleg?

Az allergiára felírt gyógyszerek többsége valóban elsősorban tüneti kezelésre jó. Nyilván a legjobb az lenne, ha teljesen el tudná a beteg kerülni az allergia kiváltó okát, de ez természetesen nem minden esetben megvalósítható. A háziportól, vagy a szezonálisan jelentkező pollenszemcséktől a legnagyobb odafigyelés mellett sem lehet teljesen megszabadulni. Ugyanakkor megfelelő kezeléssel sok beteg hosszú ideig, akár évekig tünetmentes lehet és normális életet élhet. De azt is fontos kiemelni, hogy az allergia az életünk során is folyamatosan változhat. Kevesen tudják, de felnőtt korban, akár középkorú, vagy idősebb emberekben is kialakulhat allergia, akkor is, ha korábban semmi problémájuk nem volt az adott allergénnel. Az életkor előre haladtával pedig a tünetek is változhatnak. Tipikus példa erre az úgynevezett allergiás menetelés. Ez azt jelenti, hogy gyakran az allergiás betegségek egy adott sorrendben követik egymást. Allergén hatására csecsemőkorban első sorban bőrtünetek, kiütések jelentkeznek, később pedig főleg az alsó légúti, köhögéssel járó asztmás tünetek dominálnak. Későbbi életkorban az alsó légúti tüneteket felválthatja a jól ismert szénanáthás tünetegyüttes. Ezért van az, hogy amikor a szülők gyakran kérdezik tőlem, hogy mi lesz az allergiás gyerekükkel évek múlva, én nem tudok nekik egyértelmű és biztos választ adni.

Végleges gyógymód tehát nincs.

Jelenleg egyetlen olyan kezelést ismerünk, ami oki szinten képes lehet véglegesen gyógyítani az allergiát. Ez az úgynevezett immunterápia.
    A kezelés lényege szerint ha ismerjük, hogy valaki pontosan milyen allergénre érzékeny, akkor neki szigorúan meghatározott rend szerint – akár éveken keresztül -, fokozatosan növekvő dózisban adjuk megfelelően tisztított és elkészített gyógyszerformában ezt az allergént. Ennek a kezelésnek a hatására bizonyos esetekben akár teljesen megszüntethető az allergia az adott allergénre. A kezelés leginkább azoknál működik, akik kevés, egy, vagy két dologra allergiások. Fontos kiemelni, hogy ezeknek a kezeléseknek az előfeltétele a pontos diagnosztika, hiszen ennek birtokában tudjuk előre vetíteni, hogy sikeres lesz-e a kezelés vagy sem.

Forrás: tudas.hu

• Olvassa el a teljes interjút!

Az oldal eléréséhez kattinton a Tovább gombra!

Magyar Allergológiai és Klinikai Immunológiai Társaság elnöke

Hogyan történik a nyugalmi és a Holter EKG vizsgálat?

Az EKG az egyik legszélesebb körben használt, leginformatívabb noninvaziv diagnosztikus eljárás, amely során a szív működéséről kapunk fontos információkat.