Ha parlagfű allergiában szenved keresse fel az Aranyklinikát!

Figyelem! Ez a hír több, mint 5 évvel ezelőtt került publikálásra, ezért lehetséges, hogy elavult információkat tartalmaz. Legfrissebb híreinkért kattintson ide.
    • 2019-08-21
    Ha parlagfű allergiában szenved keresse fel az Aranyklinikát!

A 20-21. század pestisének is tartott allergia minden korosztályt érint, a tünetek a kiváltó allergén jellegétől függően egész évben vagy szezonálisan, bizonyos évszakokban jelentkezhetnek. Ha allergiás tünetei nem tavasszal, hanem inkább a nyári hónapokban kezdődnek, és nyár végén, kora ősszel a legerősebbek, erősen gyanítható, hogy parlagfű allergiában szenved.

A rendkívül igénytelen, ugyanakkor agresszív gyomnövény, a parlagfű (Ambrosia artemisiifolia, Ragweed), közel 100 éve jelent meg Magyarországon, és azóta sajnos, hazánk Európa egyik parlagfűvel leginkább szennyezett régiójának számít. A parlagfű virágzása a nyárvégi, kora őszi hónapokra tehető, és ilyenkor milliószám üríti pollenjét a levegőbe. A pollen rendkívül könnyű, ennek köszönhető, hogy a parlagfűvel fertőzött területektől távol is okozhat tüneteket. Kutatók még 3 km magasságban és 600 kilométerrel a partoktól az óceán fölött is találtak parlagfű pollen szemcsét. A levegő szennyezettségnek és a globális felmelegedésnek köszönhetően a parlagfű szezon megnyúlt, a tünetek korábban, már júliusban is jelentkezhetnek és tovább is tartanak. Hazánk lakosságának legalább 30%-a küzd allergiás tünetekkel, ebből 65%-a pollen érzékeny, valamint a pollen érzékenyek 65%-a parlagfű allergiás. A parlagfű szénanáthás és asztmás tünetek kiváltásában, az asztmás betegek állapotromlásában igen fontos szerepet játszik.

Parlagfű érzékenység lehetséges tünetei:

• tüsszögés, orrfolyás, orrviszketés, orrdugulás
    • szemviszketés, könnyezés
    • köhögés, sípoló légzés, nehézlégzés

Azoknál, akik allergiásak a parlagfűre, kialakulhat úgynevezett keresztallergia: dinnye, cukkini, uborka, napraforgómag, paprika, banán, citrusfélék, füge fogyasztása allergiás reakciót válthat ki.

Parlagfű allergia igazolása

Ha a tünetetek jelentkezésének ideje a parlagfű allergia gyanúját felveti, allergia vizsgálat javasolt, mivel léteznek egyéb, hasonló időszakban tüneteket okozó allergizáló gyomnövények is. Valamennyi korszerű vizsgálat az allergia igazolására valamint az említett keresztallergia kimutatására az Aranyklinikán elérhető.

Parlagfű allergia kezelése

1. Allergén kerülés. Ez lenne a legfontosabb, azonban a parlagfű már említett tulajdonságai miatt sajnos rendkívül nehéz. Néhány tanács, ami segíthet a parlagfű pollen elkerüléséhez. Bővebb írott javaslatot az Aranyklinika recepcióján kérhet:
      • mivel a levegő parlagfű pollen koncentrációja a déli órákban a legerősebb, szezonban 11-15 óra között ne tartózkodjunk a szabadban és ne ilyenkor szellőztessünk, kocsiban tartsuk csukva az ablakokat
      • amennyiben légkondícionálót használunk, legyen benne megfelelő pollen szűrő
      • szezonban ne teregessünk a szabadban
      • ne hagyjuk, hogy a parlagfű pollen „útitársunkká” szegődjön, és behurcoljuk a lakásba is! Ha szabadban tartózkodtunk, gyakrabban váltsunk ruhát, mossunk kezet, hajat. Kedvenc háziállatunk is pollenhordozó lehet, gondoljunk erre is a sétáltatásakor!
    2. Tüneti kezelés
    3. Oki kezelés, immunterápia

Amennyiben a fent említett tüneteket észleli, érdemes sürgősen szakemberhez fordulni, hogy megfelelő diagnózishoz jusson, a kínzó tünetek ellen minél hamarabb segítséget kapjon és megfelelő kezeléssel meg tudja előzni a lehetséges szövődményeket! Az Aranyklinika munkatársai mindenben segítségére vannak!

Fülfájdalom? Gondoljon erre!

A nyári meleg és a strandszezon kezdetével párhuzamosan ugrásszerűen megnő a külső hallójárat gyulladás (otitis externa) tüneteivel jelentkező betegek száma...