Október a mellrák elleni küzdelem hónapja

Figyelem! Ez a hír több, mint 2 évvel ezelőtt került publikálásra, ezért lehetséges, hogy elavult információkat tartalmaz. Legfrissebb híreinkért kattintson ide.
    • 2022-10-07
    Október a mellrák elleni küzdelem hónapja

Minden év októbere a mellrák elleni küzdelem hónapja. Kiemelten fontos, hogy tájékozódjunk a betegségről és annak megelőzéséről.

Magyarországon az emlőrák a második leggyakrabban diagnoztizált daganatos megbetegedés a nők körében. Évente körülbelül 7-8 ezer új esetet diagnosztizálnak és a betegek egyharmada bele is hal a betegségbe, esetleg annak szövődményeibe.

Az életkor előrehaladtával a kockázat is nő, de az esetek 20%-ban 50 éves kor alatt fedezik fel a betegséget. Mint minden betegségnél, itt is a korai felismerésen van a hangsúly: elengedhetetlen a rendszeres, évente történő preventív szűrővizsgálat, általános laborvizsgálatok elvégzése.

Az emlőráknak számos formája ismert: a betegség lehet egyoldali, de egyszerre akár mindkét mellben is jelentkezhet elváltozás. Többnyire fájdalommentes és csak egy véletlenszerű szűrővizsgálat alkalmával kerül diagnosztizálásra.

Számos kockázati tényező állhat az emlőrák kialakulásának hátterében, ilyenek például:

• korai menstruáció (12 évnél fiatalabb korban)
    • késői menopauza (55 éves kor felett)
    • 30 éves kor feletti szülés
    • hormonális fogamzásgátlók használata
    • mészlerakódások kimutatása az emlőben mammográfiai vizsgálat során

A mellrák esetében a genetikai kockázat igen nagy. Amennyiben a családban (például: édesanyjánál, nagymamájánál, vagy testvérnél) előfordult korábban ilyen típusú betegség, akkor lényegesen megnő a daganat kialakulásának kozkázata.

Azonnal forduljon orvoshoz, ha az alábbi tüneteket tapasztalja:

• csomó tapintható a mellben és/vagy a hónaljban
    • túlságosan megduzzadt, kemény mell
    • viszkető, kipirosodott emlőbimbó
    • az emlő rendellenes alakú

A gyors kezelés és diagnózis életeket menthet!

Az Aranyklinikán lehetőség van Emlő Ultrahang Diagnosztikai vizsgálatok elvégzésére, erről az alábbi oldalon olvashat bővebben:

• Emlő ultrahang diagnosztika

Bővebb információért kattintson a Tovább gombra!

Egészség tippek az iskolakezdéshez

Új tanév kezdődik az iskolákban szeptember elsején. A megváltozott napirend és a közösségbe való visszatérés megviselheti lelkileg és egészségügyileg is...