Fülfájdalom? Gondoljon erre!

Figyelem! Ez a hír több, mint 5 évvel ezelőtt került publikálásra, ezért lehetséges, hogy elavult információkat tartalmaz. Legfrissebb híreinkért kattintson ide.
    • 2019-08-14
    Fülfájdalom? Gondoljon erre!

A nyári meleg és a strandszezon kezdetével párhuzamosan ugrásszerűen megnő a külső hallójárat gyulladás (otitis externa) tüneteivel jelentkező betegek száma a fül-orr-gégészeti rendelőkben. A betegség igen gyakori (élete során minden tizedik ember átesik rajta) és rendkívül erős fájdalommal jár, ezért a megelőzés érdekében érdemes ismernünk a betegség kiváltó tényezőit. A külső hallójárat gyulladás főként a 12-50 éves korosztályt érinti.

Kiváltó tényezők

90%-ban egyoldalon jelentkezik és döntően bakteriális (jóval kisebb mértékben gombás) eredetű. Heveny gyulladás esetén kialakulásáért elsősorban a hallójárati hám felázása (magas páratartalom, fürdőzés), mechanikus trauma (hallójárat tisztítás ujjal vagy vattapálcikával), vagy kémiai irritáció (sampon, hajfesték) tehető felelőssé. Külső hallójárat gyulladás esetén a tünetek akár órák alatt is kialakulhatnak. Nem ritkán a hallójárat elhúzódó viszketése hívja fel először a figyelmet a problémára. Ezt követi az erősödő fülfájás, a hallójárati fal duzzanata, a gyakran jelentkező fülfolyás és a következményes halláscsökkenés.

Kezelés

A fájdalom mihamarabbi csökkentése és a szövődmények elkerülése érdekében a szakszerű fül-orr-gégészeti kezelés elengedhetetlen. Elsődleges a hallójárat alapos kitisztítása. Szövődménymentes esetekben a hallójárat lokális kezelése elégséges, ez manapság csaknem egyet jelent a helyileg alkalmazott antibiotikumos fülcseppekkel. Amennyiben a hallójárat erősen beszűkült a fülcsepp önmagában nem képes kezelni a problémát. Ilyenkor szükség lehet egy speciális gyógyszerrel átitatott gézcsík hallójáratba helyezésére. Ennek hatására a hallójárat pár nap alatt „feltágul” és a kezelés fülcseppel folytathatóvá válik. Amennyiben láz, nyaki nyirokcsomó duzzanat jelentkezik, netán a gyulladás a fülkagylót is érinti, antibiotikum szedése is szükségessé válhat.

Megelőzés

Pár egyszerű tanács betartásával a hallójárat gyulladás könnyen megelőzhető:

• A külső hallójárat gyulladás hátterében gyakran a hallójárat túlzott takarítása áll. A fülzsír természetes védőrétegként meggátolja a hallójárat bőrének felázását és kémhatása miatt védelmet nyújt a kórokozók ellen is. A hallójárat takarítása során vattapálcával könnyen megsérthetjük az érzékeny hallójárati hámot. A túl sok fülzsír azonban szintén problémát jelenthet, hiszen megakadályozza a hallójárat természetes tisztulását.
    • Csak olyan helyen strandoljunk, ahol a víz megfelelő tisztaságú!
    • Fürdőzést követően érdemes a hallójárat bemenetét óvatosan kitörölni, vagy lehetőség szerint hajszárítóval kiszárítani.
    • Használjunk bőrkímélő sampont és hajfestéket!
    • Hallókészülék használata esetén ügyeljünk a megfelelő illeszték alkalmazására és tisztán tartására!

Megfelelő kezelés ellenére elhúzódó vagy gyakran visszatérő külső hallójárat gyulladás esetén a fertőzés hátterében összetettebb probléma állhat. Az átlagosnál szűkebb hallójárat, bizonyos bőrbetegségek (krónikus dermatitis, psoriasis), étel allergia vagy a cukorbetegség bizonyítottan növeli az ismétlődő külső hallójárat gyulladás kockázatát.

Amennyiben külső hallójárat gyulladás tüneteit észleli, mihamarabb forduljon fül-orr-gégész szakorvoshoz! Szakszerű kezeléssel a kínzó fülfájás gyorsan csökkenthető és az esetleges komplikációk kialakulása is könnyen megelőzhető.

Járja be virtuálisan az Aranyklinikát frissített websétánk segítségével!

Engedje meg, hogy egy virtuális séta keretében körbevezessük klinikánkon! Frissített, közel 30 nézőpontos websétánk segítségével betekinthet többek között az Aranyklinika...