A reumatoid artritisz

Figyelem! Ez a hír több, mint 3 évvel ezelőtt került publikálásra, ezért lehetséges, hogy elavult információkat tartalmaz. Legfrissebb híreinkért kattintson ide.
    • 2021-03-19
    A reumatoid artritisz

Sokan még ma is úgy gondolják, hogy az időskori bütykös ujjak látványa, vagy a vérvizsgálat során pozitív reuma faktor azt jelenti, hogy valaki reumás, reumatoid artritisze van.

A jó hír az, hogy egyik sem igaz.

A reumatoid artritisz egy olyan betegség, amely fiatal felnőttekben is kialakulhat, férfiakban és nőkben egyaránt. Kezdődhet hirtelen, de az is előfordulhat, hogy hónapok, sőt évek telnek el két ízületi panasz között, mielőtt a tartós ízületi fájdalom megjelenne.

Jellemző, hogy reggelente ízületi merevséget tapasztalnak a betegek, mindkét kéz és láb kisízületekben, általában már a betegség kezdetén a csuklók is érintettek. Az ízületek megduzzadnak. A betegek egyik fájdalomcsillapítót próbálgatják a másik után, míg el nem indulnak vele orvoshoz. Ekkor a laboratóriumi vizsgálatokból szokott kiderülni, hogy magas gyulladásos értékek állnak fenn.

Minél korábban felállítja a reumatológus szakorvos a reumatoid artritisz diagnózisát, annál jobb a betegség várható kimenetele.

Szerencsére, ma már csak az első hetekben kell a betegeknek kis adagban szteroid tartalmú gyógyszereket adni. A kezelés alapját ma már olyan célzottan kifejlesztett készítmények jelentik, amelyek a betegséget szinte tünetmentessé tudják tenni.

Vannak szájon át szedhető szerek, de számos injekciós és infúziós készítmény is elérhető. Sajnos a betegség úgy nem gyógyítható, mint ahogy egy kórokozó kipusztítható a szervezetből, és ezzel megszűnik a fertőzés.

A reumatoid artritisz a szervezet saját hibás működéséből adódik. Ezért állandó gyógyszeres kezelést igényel. Szerencsére a gyógyszerek alkalmazása mellett már lényegesen lassabb az ízületek pusztulása, és elérhető a tünetmentes állapot, vagy az alacsony betegségaktivitás.

A Sjögren-szindróma

Jaj, csak nehogy az derüljön ki, hogy autoimmun betegségem van! – kezdik a betegeim az ajtón belépve. Pedig pont ilyen tünetek,...