Urológia

• Az urológia a női-és férfi húgy- és ivarszervek betegségeivel foglalkozó szakterület, amely magában foglalja a vesék, a húgyvezeték, a húgyhólyag és a húgycső megbetegedéseit, továbbá férfiaknál a heréket, mellékheréket, prosztatát és ondóhólyagot érintő kórképeket.
      Urológia

A gyakoribb urológiai kórképek közé tartoznak a vesekövesség, a húgyúti fertőzések, a prosztata jóindulatú megnagyobbodása, valamint a vese, a húgyhólyag, a prosztata és a here fejlődési rendellenességei és daganatos megbetegedései. A vizelettartási nehezítettség, a merevedési zavarok, illetve a férfi meddőség kivizsgálása szintén az urológus-andrológus feladatkörébe tartozik.

Az urológiai panaszok kivizsgálásához a kórelőzmény felvétele és a betegvizsgálat mellett laboratóriumi vizsgálatokra (vér- és vizeletvizsgálat), képalkotó vizsgálatokra, hasi- és kismedencei ultrahangvizsgálatra, valamint a panaszok függvényében speciális (endoszkópos, urodinámiás) vizsgálatokra lehet szükség. A prosztatarák szűrésére is alkalmas prosztataspecifikus antigén (PSA) kimutatása vérvétel során történik.

Húgyúti fertőzések

A húgyúti fertőzések a leggyakoribb fertőzéses megbetegedések közé tartoznak. A sürgető vizelési ingerrel, égő-csípő vizeléssel, esetenként alhasi fájdalommal vagy véres vizelettel járó heveny húgyhólyaggyulladás anatómiai adottságaik miatt az egyébként egészséges nőkben is gyakran előfordul. Visszatérő fertőzések esetén a vizelet bakteriológiai tenyésztése alapján célzott antibiotikumkezelésre lehet szükség.

Férfiakban, cukorbetegekben, vizelet-elfolyási nehezítettség fennállása (pl. prosztata megnagyobbodás, bizonyos anatómiai eltérések, a húgyhólyag beidegződési zavara, húgyúti kövesség vagy katéterviselés), valamint az immunrendszer csökkent működése esetén azonban a húgyúti fertőzések rendszerint szövődményes, ún. felszálló fertőzéssel kísért (a húgyvezetéket és a vesemedencét is érintő) formában zajlanak. Jellemző ilyenkor a láz és a deréktáji fájdalom jelentkezése.

Hólyag daganat

Hólyag-vagy húgyvezeték., ill. veedaganat is állhat a véres vizeletürítés hátterében, ezért nagyon fontos az ilyen tünet komolyan vétele.

Vesetumorok

Az UH széles körű elterjedésével a vesetumorok felfedezésére gyakran véletlenszerűen kerül sor. Ennek óriási a jelentősége az így időben elvégezhető operáció miatt. Évente javasolt vese UH elvégzése 40 éves kor felett nőknek és férfiaknak egyaránt.

Vesekövesség

A vesekövesség a leggyakoribb urológiai kórképek egyike. A vesében képződő kövek gyakran megsemmisítő, görcsös fájdalommal, valamint véres vizeletürítéssel kísérve távoznak a vizeletelvezető rendszeren keresztül a szervezetből. Bizonyos esetekben a gyógyszeres kezelés mellett ún. lökéshullámos kőzúzásra (ESWL kezelés), valamint a komplikált esetekben endoszkópos vagy ritkán műtéti megoldásra is szükség lehet.

Vizelet-inkontinencia

A mindennapi életvitelt megnehezítő, gyakran szégyellnivalónak bélyegzett tünet mögött a húgyhólyag lesüllyedése mellett annak beidegzési zavarai is szerepet játszhatnak. Eleinte csak köhögéskor, nevetéskor vagy nagyobb erőkifejtéskor „cseppen el” a vizelet, később azonban akár minden lépésnél jelentkezhetnek a panaszok.
      Az inkontinencia egy másik formájában olyan parancsoló, hirtelen jelentkező ingerek törnek a páciensre, mely miatt képtelen vizelete visszatartására.
      A kivizsgálás részét képezheti a kismedencei ultrahangvizsgálat mellett a húgyhólyag és a húgycső záróizmainak vizsgálatát célzó urodinámiás vizsgálatok is.

Prosztatarák (Tudta-e?)

A prosztatarák a férfiakat érintő vezető daganatos halálokok között a harmadik helyet foglalja el. A prosztatarák szűrés jelentősége abban áll, hogy a betegség korai stádiumban – amikor nagyobb eséllyel van lehetőség a teljes gyógyulást biztosító kezelésre – gyakran tünetmentes. A jóindulatú prosztata megnagyobbodáshoz hasonló tünetek (gyakori vizelési inger, vizelési nehezítettség vagy vizeletelakadás) megjelenése a folyamat helyi növekedésére utalhatnak. A prosztatarák alap szűrése az ún. prosztataspecifikus antigén (PSA) vérből történő kimutatása mellett a prosztata tapintásán alapul. Bizonytalan esetekben végbélen keresztül történő ultrahangvizsgálat, PCA3 meghatározás is szükséges. A prosztatarák időben történő felismerése életet menthet!

Mikor és milyen gyakorisággal érdemes urológia magánrendelés – prosztatarák szűrésen részt venni?

50 éves kor felett évente ajánlott a szűrés; családi halmozódás esetén 40 éves kor felett.

Milyen panaszok esetén gondoljunk urológiai megbetegedésre?

• A vizelési szokások megváltozása (gyakori vagy nehezített vizeletürítés, égő-csípő fájdalom vizeletürítéskor, vizeletelakadás)
      • Véres vizelet
      • Vesetáji (deréktáji) fájdalom
      • Vizelettartási problémák