• A proktológia az általános sebészetnek a végbél betegségeinek vizsgálatára, és kezelésére szakosodott területe. Ezen szakterülethez tartozik az aranyérbetegség, a végbél gyulladásos betegségei, a végbél sipoly és végbéltályog (peripreoctalis abscessus és fistula), a végbél repedése (fissura ani), a végbél körüli növedékek (condyloma acuminatum), illetve a végbél daganatai.

A fenti problémák minden korosztályt érinthetnek, ezek kapcsán felmerülő tünetek a következők:

• végbéltáji fájdalom
      • viszketés
      • végbéltáji csomó érzése
      • vérzés
      • váladékozás
      • széklettartási problémák

Tekintve, hogy a régió betegségeinek jelentős része ambuláns körülmények között könnyen megközelíthető, a problémák jelentős hányada kórházi bentfekvés nélkül diagnosztizálható és kezelhető. A proktológiai szakvizsgálatnak része a panaszok megbeszélése, a fizikális vizsgálat, majd szükség szerint a műszeres diagnosztika. A vizsgálat korszerű technikával és fájdalommentesen történik, mely csupán néhány percet vesz igénybe, és a panaszok eredetét pontosan tisztázza.

A gyógyulás útján az első és talán legfontosabb lépés a szégyenérzet leküzdése. Tudni kell, hogy az Önt körül vevő emberek zöme küzdött, küzd vagy küzdeni fog hasonló panaszokkal, így a gátlásokból fakadó halogatás felesleges és káros. Amennyiben a fent felsorolt tüneteket észleli, bátran keresse fel rendelőnket!

Aranyér betegség (Nodi haemorrhoidales)

Az ánuszgyűrű felett belül elhelyezkedő érpárnák kóros megnagyobbodása. Általában vérzést, fájdalmat és csomó kifordulás érzést (prolapsust) okoz székeléskor, másodlagosan bőrgyulladás, kínzó viszkető-égő érzés is társulhat. A betegség korai stádiumban gyógyszeresen kezelhető, amennyiben a folyamat előrehaladott ambuláns műtét, illetve altatásban végzett műtét is szükségessé válhat. Olykor sürgősségi ellátást igénylő aranyeres krízis okoz elviselhetetlen fájdalmat, melynek hátterében rögösödött aranyér, vagy aranyeres csomó kizáródása állhat.

Végbélsipoly- és végbéltályog (Fistula ani, periproctalis abscessus)

A végbélsipoly az ánuszgyűrűn kívül egyszeres vagy többszörös váladékozó nyílást jelent. Ezek a nyílások szűk mellékjáratokon keresztül közlekednek a végbéllel, a záróizomgyűrű felett szájadzanak a végbélbe. A székletből származó bélbaktériumok megtelepednek a járatokban, váladékot-gennyet termelnek, mely a sipolynyíláson át ürül ki. Ez a váladékozás lehet folyamatos, vagy időszakos, kiürülését duzzanat, feszítő érzés előzheti meg. A váladék bőrirritációt és krónikus bőrgyulladást eredményezhet viszkető-égő érzéssel. A sipoly kialakulását legtöbbször tályog előzi meg, mely vagy spontán kifakad, vagy sebészi feltárás után marad vissza.

Végbélrepedés (Fissura ani)

A végbélrepedés az ánuszgyűrű hosszanti repedt sebét jelenti. Általában vérzést és fájdalmat okoz székeléskor, akut és krónikus formáját különítjük el. Krónikus esetben kísérő csomó is kialakulhat a repedés belső, illetve külső szélénél.

Végbéltáji növedék (Végbélpolyp, Condyloma)

A végbél polyp a végbélgyűrű felett elhelyezkedő, körülírt nyálkahártya túlburjánzást jelent. Felismerése kapcsán feltétlenül javasolt vastagbél tükrözés elvégzése (gastroenterológiai kivizsgálás)

A condyloma a végbéltájon kialakuló fertőzéses eredetű rózsaszín, duzzadt szemölcsök képében jelenik meg, mely elváltozások idővel, főleg gyenge immunrendszerű betegeknél karfiolszerű növedékké alakulhatnak.

Proktológus