• A szív-és érrendszeri megbetegedéseket világszerte, így Magyarországon is, vezető halálokként tartják számon. A legveszélyeztetettebb réteg a 30-50 éves férfiak, és a menopauza környékén illetve a menopauza utáni életkorban lévő hölgyek. Kiemelendő kockázati tényezők - melyek a betegség kialakulását, romlását okozhatják - a dohányzás, a stressz, a mozgásszegény életmód, cukorbetegség, magas koleszterinszint, és a magas vérnyomás. Emellett fontos tényező a betegségre való hajlam öröklése, melyet befolyásolni gyógyszeresen nem tudunk.

A betegség előrehaladása lassú folyamat, amely évekig-évtizedekig lappanghat, mielőtt ijesztő tüneteket mutatna. Jellemző, hogy még korai stádiumban a betegség előrehaladásának gátat lehet szabni, megfelelő gyógyszereléssel, életmódváltással, addig a későbbiekben visszafordíthatatlan elváltozások jönnek létre. Ezért fontos a népesség rendszeres kardiológiai szakvizsgálata.

Kardiológia a belgyógyászat ága, mely a szív és az erek betegségeivel foglalkozó tudományág.

A betegeknél felléphetnek típusos vagy nem típusos tünetek (fáradtság, fáradékonyság, anorexia – étvágytalanság). Legjellemzőbb módon két fő tünet szokott jelentkezni, egyrészt a szív eredetű fmellkasi fájdalom (angina pectoris), másrészt a légszomj, nehézlégzés, fulladás (dyspnoe),. Ezeken kívül még gyakori a szív megbetegedése miatt kialakuló agyi vérellátási zavar miatt fellépő időleges eszméletvesztés (syncope cardialis), valamint az az érzés, amikor a beteg érzi saját szívének a dobogását (palpitatio). Általánosságban minden keringészavarral járó kórkép figyelmeztető jelként értékelendő (legyen az végtagzsibbadás, agyi keringészavar, látásromlás, merevedési zavar…stb.), mivel az érrendszer általános károsodása folytán előbb-utóbb a szív koszorúereit is elérheti.

A kardiológus szerepe nem csak a vizsgálatok elvégzése és leletek értékelése, hanem hogy rávilágítson ezekre a kockázatos tényezőkre, és megfelelő gyógyszerekkel és életmód tanácsokkal e rizikófaktorokat csökkentse, illetve megszüntesse. Emellett fontos a szakmai együttműködés más területekkel (neurológia, angiológia, belgyógyászat), az általános érrendszeri tünetek teljes körű kezelése miatt. Klinikánk orvosai minden szükséges területen járatosak, így a kivizsgálása, kezelése teljes körű, minőségében magas színvonalú.

Mikor ajánlott kardiológushoz fordulni?

• vérnyomása állandóan ingadozik
      • időnként nehéz a légzése
      • fáj és szúr a mellkasa
      • ritmuszavara van
      • kihagy a szíve

Szolgáltatásaink

• kardiovaszkularis rizikófelmérés
      • bizonytalan mellkasi panasz kivizsgálása
      • koszorúérbetegség felderítése, terápiás beállítás és utánkövetés
      • szívkatéteres vizsgálat (koszorúérfestés) megszervezése
      • fulladásos tünetek kardiológiai differenciáldiagnosztikája
      • billentyűbetegségek diagnosztizálása és untánkövetése
      • vérnyomás-beállítás
      • szívelégtelenség stádiumának felmérése, gyógyszeres beállítása, illetve eszközös terápia  megszervezése
      • szívritmuszavarok diagnosztizálása, szívelektrofiziológiai (ritmuszavar diagnosztika és terápia) vizsgálat megszervezése
      • szívizominfarktust követő utánkövetés, megelőzés
      • életviteli tanácsadás

EKG készítése és a diagnózis felállítása után javaslatot teszünk gyógyszeres kezelésre vagy további vizsgálatok elvégzésére (szívultrahang, terheléses EKG, 24 órás vérnyomás- és szívritmus megfigyelés)
      Szükség esetén pácienseink számára angiográfiát (szív- érfestést) partnerintézményünkben elvégzik.

EKG vizsgálat – alkalmas a szív által keltett elektromos ingerület rögzítésére. A vizsgálat elvégezhető nyugalmi állapotban.

Terheléses EKG – alkalmas a szív által keltett elektromos ingerület rögzítésére fizikai terheléssel szobabiciklin.

Holter-monitorozás – Az elektromos ingerület megfigyelése miközben a páciens igyekszik a szokásos napi teendőit végezni. Ez egy könnyű EKG-készülék, melyet a beteg derekára erősítünk, és azt viseli 24 órán keresztül.

A szív- és érrendszeri kockázat kezelése

1. Magatartási rizikófaktorok, dohányzásról való leszoktatás támogatása
      2. Egészséges táplálkozás – az elhízás kezelése, fogyás segítése. Az egészséges étrend több mechanizmussal csökkenti a rizikót. Testsúly-, vérnyomáscsökkentés, a vércukorra, vér lipidszintre való kedvező hatás és a thrombózis hajlam csökkenése. Meghatározzuk a test izomtömegét, zsírmennyiségét, ez alapján kiszámoljuk az alapanyagcserének megfelelő kalória igényt, ami alapján meghatározható a szükséges táplálkohzási rend.
      3. Fizikai aktivitás növelése. A szív- és érrendszeri prevenció szempontjából a szív- és érrendszeri rizikó csökkentése céljából ajánlott heti 4–5 alkalommal 30–40 percig olyan fizikai aktivitást végezni, amely során az átlagos maximális szívfrekvencia 60–70%-át éri el a páciens.
      4. Magasvérnyomás kezelése.
      5. Kóros cholesterin- és trigliceridértékek kezelése.
      • ABPM – 24 órás vérnyomásmérés

Az ABPM (Ambulatory Blood Pressure Monitor) egy olyan eszköz, mellyel a vérnyomást a mindennap megszokott körülmények között lehet monitorozni. Egy hordozható vérnyomásmérő eszközt helyezünk fel a betegre, melyet általában 24 óráig hagyunk fent. A készülék által mért eredményt a levétel után szakorvos értékeli. A módszer segítségével a rövid ideig tartó vérnyomás kiugrások rögzítésére, illetve a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek beállítására is lehetőség van.

• EKG vizsgálat

Az elektrokardiográfia (röviden EKG) egy non-invazív diagnosztikai eljárás, mely a szív működéséről ad hasznos információt. A szív elektromos jelenségeit vizsgálja a szívizom-összehúzódásakor keletkező elektromos feszültség regisztrálásával.

• Kardiológiai szűrés

Kedvezményes kardiológiai kivizsgálás az Aranyklinikán, mely számos laborvizsgálatot, EKG vizsgálatot, testzsír mérést, szív ultrahang vizsgálatot, kardiológus szakorvosi vizsgálatot és most ajándék fogászati góckutatást tartalmaz!

• Szívultrahang vizsgálat (Echocardiographia)

Doppler echokardiográfiaval a szív struktúráiról visszaverődő ultrahang sugár segítségével a szív, pitvar, kamra, ezek falvastagságai,. szívbillentyűk tényezőit vizsgáljuk. A vizsgálat során megállapíthatók a szívben előforduló esetleges eltérések, mint pl. trombózis, vagy daganatok, szívburokban lévő folyadék, vagy szívburok daganatai.

Kardiológus