Gyermek nefrológia

• Gyermek nefrológia

A gyermek vesegyógyászat (gyermeknefrológia) feladatköre

A gyermeknefrológia a 0-18 éves korosztály vesebetegségeivel, húgyutakat érintő rendellenességeivel foglalkozó tudományág. A felnőtt nefrológiához hasonlóan, a gyermekkori magas vérnyomás kivizsgálása és kezelése is a feladatunk. Gyermekkorban a húgyutak anatómai rendellenességei, húgyúti fertőzések és vizelettartási zavarok ellátása, gondozása is a gyermeknefrológus ellátási körébe tartoznak.

Mikor forduljon gyermeknefrológushoz?

• A születendő gyermekénél vesefejlődési rendellenességet: vesemedence tágulatot (pyelectasiát), egy- vagy kétoldali vesecisztát, a vese egyoldali hiányát, (veseagenesiát), túl kicsi- vagy túl nagy húgyhólyagot, stb. illetve túl kevés magzatvizet, (oligohydramniont) észleltek.
      • A megszületett kisbabájánál a hasi ultrahang-szűrés alkalmával vesemedence tágulatot (pyelectasiát), az egyik vese hiányát (veseagenesiát), egyoldali cisztás vesét (multicisztás, diszpláziás vesét), vagy más vesét- illetve húgyutakat érintő rendellenességet írtak le.
      • A kisfiának húgyúti fertőzése volt, de még nem történt kivizsgálás hajlamosító tényezők kizárására.
      • A kislányánál a három éves kor előtt jelentkező húgyúti fertőzés, illetve a visszatérő panaszok indokolnak kivizsgálást. Későbbi életkorban is javasolt a szakvizsgálat, ha a családban előfordult vesebetegség, visszatérő húgyúti fertőzés.
      • Az óvodás korú gyermekénél késik a nappali szobatisztaság kialakulása.
      • A gyermeke elmúlt öt éves, de még mindig jelentkezik éjszakai ágybavizelés (enuresis nocturna).
      • A már szobatiszta gyermekének három hónapon túl fennálló vizelettartási problémák jelentkeznek: elcsepeg a vizelete (inkontinens), sürgető vizelési késztetései vannak, úgy érzi, nem ürül ki a hólyagja, gyenge sugárba, akadozva, esetleg erőlködve vizel, túl gyakran (>7/nap), vagy túl ritkán (<3/nap) megy pisilni, stb.
      • A gyermekénél hasi ultrahang-vizsgálat során mellékleletként vesemedence tágulatot (pyelectasiát), az egyik vese hiányát (veseagenesiát), cisztás vesét, vagy más vesét- illetve húgyutakat érintő rendellenességet írtak le.
      • A gyermekének újszülött kor után nedvezik a köldöke, begyulladt, netán abból vizelet ürül (urachus cysta).
      • A gyermekénél szűrővizsgálat, vagy panaszok (orrvérzés, fejfájás, fülzúgás, szédülés, gyengeség, mellkasi fájdalom) kapcsán emelkedett vérnyomás értékeket mértek.
      • A gyermeke vizeletében fehérjét, vért, gennyet, kristályokat, vagy ún. cilindereket mutattak ki több alkalommal.
      • A gyermekének vesetáji fájdalmai vannak, ami az alhasba, lágyékba sugárzik, véres (piros vagy kólaszínű) a vizelete, vagy vesekövet ürített.
      • A gyermekénél 2-es típusú cukorbetegséget diagnosztizáltak, vagy több, mint öt éve 1-es típusú cukorbetegséggel kezelik. A vesekárosodás esélyének minimalizálása miatt rendszeres nefrológiai ellenőrzés szükséges.
      • A gyermeke laboratóriumi eredményeiben a vesefunkciós értékek (szérum kreatinin, urea nitrogén) eltérés igazolódott. Az elektrolitokban (Na, K, Ca, Mg, P) eltérés mutatkozott.
      • A gyermekénél vizenyőt észlelt, különös tekintettel a reggel, a szem körül, vagy bokatájon, hasfalon mutatkozó duzzanatra. Vesetáji, alhasi fájdalma van.
      • A gyermekének túl kevés, vagy túl sok vizelete van, esetleg vizelet szagú lehelet.
      • A gyermekének ún. patológiás törése volt, azaz enyhe fizikai behatásra szenvedett el csonttörést. A parathormon (PTH) szintje kóros.
      • A járni tanuló gyermeke lábai deformálódnak, a nagykutacsa egy éves kora után is nyitott.
      • A gyermekének felső légúti hurutot (főleg torokgyulladás) vagy gennyes bőrgyulladást követően (kb. két héttel) sötét, kóla színű a vizelete, vizenyőt tapasztaltak, vagy magas a vérnyomása.
      • A gyermek háziorvosa nefrológiai vizsgálatot javasolt.

A fenti panaszok esetén szakorvosaink készséggel állnak rendelkezésére. A vizsgálatok elvégzéséhez előzetes telefonos egyeztetés minden esetben szükséges.