Diabetológia

• A cukorbetegség korunk egyik népbetegségének számít, melynek előfordulása fokozatosan növekszik. A két leggyakoribb megjelenési forma az 1-es, és 2-es típusú cukorbetegség (diabetes mellitus).
      Diabetológia

A diagnosztizált cukorbetegek aránya a magyar lakosság körében igen magas, nagyságrendileg 8%-ra tehető. A betegek döntő többsége (megközelítőleg a 90%-a) 2-es típusú cukorbeteg. A nem diagnosztizált esetek száma nagyságrendileg ugyanennyi.

A 2-es típusú cukorbetegség egy progresszív kórkép, melyben a központi szerepet az relatív inzulin hiány játsza. Azaz az egyén rendelkezik saját inzulin termeléssel, azonban ez nem elegendő a normális vércukorszint fenntartásához. Ez a típus fokozatosan, évek alatt alakul ki. Éppen a „lappangó” kezdet miatt nehezen ismerhető fel korai stádiumban. Kialakulásában az életmódnak jelentős szerepe van. A túlsúly, a mozgásszegény életmód, a szénhidrátdús étrend mind rizikófaktorok. A megtartott saját inzulin termelés miatt az esetek túlnyomó többségében –különösen korai stádiumban- adott az életmódi és a tablettás kezelés lehetősége. Inzulinkezelés rendszerint a betegség késői és/vagy elhanyagolt stádiumában válik indokolttá.

Az 1-es típusú cukorbetegség az abszolút inzulinhiány következtében alakul ki. Ebben a betegcsoportban megszűnik a saját inzulintermelés, mely különböző okokra (pl. vírusinfekció, genetikai hajlam) vezethető vissza.
      Ilyen esetben első és egyetlen kezelési lehetőség a rendszeres, napi többszöri inzulin terápia. Ez a forma -szemben a 2-es típussal- hirtelen, általában már gyermek/fiatal felnőttkorban elkezdődik, gyakran elhízástól függetlenül jelentkezik. A Magyar Gyermekdiabetesz Regiszter adatai alapján Magyarországon minden hatszázadik, 15 évnél fiatalabb gyermek cukorbetegségben szenved.

Mely tünetek esetén gondoljak cukorbetegségre?

A cukorbetegség jellegzetes tünetei: fogyás, szomjúságérzet, szájszárazság, megnövekedett vizeletmennyiség, gyakori húgyúti fertőzések, fáradékonyság, elhúzódó sebgyógyulás.

Diagnosztika

Szakorvosi segítség, illetve a legtöbb esetben vércukorterhelés szükséges a diagnózis felállításához.

A cukorbetegség gondozása

A gondozás célja a megfelelő vércukorértékek biztosítása, a hosszú távú szövődmények (szem, szív, vese, ér) minimalizálása. Mindezt olyan terápia alkalmazásával tartjuk szükségesnek elérni, mely az egyén számára a lehető legkisebb kényelmetlenséggel jár. A helyes kezeléssel nagyságrendekkel csökkenthető a rövid és hosszútávú szövődmények kialakulásának esélye.

Kezelés első, alapvető lépése az életmódi terápia. Ennek szerves része a megfelelő táplálkozás, melynek pontos kivitelezésében dietetikusaink nyújtanak szakmai segítséget. Fontos azt tisztán látni, hogy a táplálkozásterápia messze nem merül ki a koplalásban és a salátafogyasztásban. Azt valljuk, hogy hosszú távú eredményeket kizárólag kiegyensúlyozott, megfelelő minőségű és mennyiségű étrend tartásával lehet elérni.

Az életmódi terápia elégtelensége esetén a következő lépés (2-es típusú cukorbetegségben) a tablettás kezelés. Ennek elégtelensége esetén következik az injekció. Modern terápiás lehetőséget jelent a heti egyszeri injekció adása, mely azonban nem alkalmazható minden esetben.

Az 1-es típusú cukorbetegség kezelése eltér a fenti sémától, ilyen esetben ugyanis az életmódi terápiával egyszerre, késlekedés nélkül szükséges megkezdeni a hosszú távú inzulin terápiát. Minden kellemetlensége ellenére ez a mód jelenti a kezelés egyetlen, hatékony módját. A hosszú távú, kedvező életkilátások szempontjából a jó vércukorértékek elérése a legfontosabb, minden terápiás döntésünket ennek rendelünk alá!

Ne feledje! A minél gyorsabb diagnózis felállítása a cukorbetegség eredményesebb és hatékonyabb kezelését teszi lehetővé, ráadásul a szövődmények előfordulását (veseelégtelenség, stroke, szívinfarktus) is jelentősen csökkenti.