• A bőrgyógyászat a bőr, a köröm és a haj elváltozásaival, betegségeivel foglalkozik. Ezen területek egészséges állapota nemcsak szervezetünk számára fontosak, hanem esztétikai és lelki egyensúlyt is nyújtanak.
      Bőrgyógyászat

Leggyakoribb bőrgyógyászati betegségek:

•  ekcéma, gombás betegségek
      •  gyulladásos bőrbetegségek
      •  pigment zavarok
      •  köröm betegségek
      •  nemi betegségek (STD)

Sokszor a kültakarón lévő tünetek árulják el, hogy csökkent az immunrendszer védekezési szintje, cukorbetegség alakul épp ki, vagy esetleg a pajzsmirigy egyensúlya borult fel. A pattanásos arcbőr, a szexuálisan átvihető betegségek, különböző bőrtünetek esetén minél hamarabb érdemes felkeresni a szakorvost.

Bőrgyógyászati szűrés (anyajegyszűrés, melanomaszűrés)

Közismert tény, hogy a bőrdaganatok gyakorisága az elmúlt években rohamosan     növekszik.      Ebben számos tényező játszik oki szerepet. A fokozott UV sugárzás és a megváltozott  környezeti hatások mellett az életmód, a szabadidő eltöltésének, az utazási, nyaralási szokások megváltozásának minden bizonnyal jelentős szerepe van az incidencia növekedésében.

A melanoma a leginkább rosszindulatú bőrrák, és az egyéb rákos betegségek között is a legveszélyesebbek közé tartozik.  Általában sötétbarna vagy fekete, kezdeti stádiumban a bőrfelszínben helyezkedik el, később előemelkedik, benne esetleg csomó tapintható. A felszínét borító hám elvékonyodott hámmal fedett, amely sérülékeny, hosszabb fennállás után vérzékennyé válik. Elhelyezkedése is eltérő: férfiakon inkább a törzsön, nőknél inkább a végtagokon látjuk. Akin nagyszámú anyajegy van, annak nagyobb az esélye a bőrrák kialakulására – mivel az anyajegyek száma egyenes arányban áll az elszenvedett UV-sugárzás mértékével. Nyáron megfelelő fényvédelemmel és a napozás mérséklésével sokat tehetünk bőrük egészségének megőrzéséért.

A betegség egyetlen hatásos kezelési módja mind a mai napig az időben és megfelelő módon végzett műtéti eltávolítás. Ennek a megállapításnak a tükrében felértékelődik a daganat korai felismerésének jelentősége, ugyanis végleges gyógyulásra csak ez ad esélyt ebből a betegségből.

A melanoma kialakulhat régóta meglevő anyajegyből, de jelentős részben olyan bőrterületen keletkezik, ahol korábban nem volt anyajegy. Ilyenkor azonban a kezdeti időszakban az anyajegyektől kell elkülöníteni, mely gyakran igen nehéz feladat.

A világos bőr és hajszín mellett ilyen módon az egyik legfontosabb rizikófaktor a melanoma kialakulása szempontjából a bőrön található nagy számú anyajegy. Az anyajegyek szűrővizsgálatával és rendszeres önvizsgálatával a melanoma korai felismerésének esélye lényegesen megnő, így az időben elvégzett műtéti eltávolítással a betegség gyógyulási esélyei lényegesen javulnak.

• Anyajegyszűrés és anyajegylevétel

A melanóma a bőr pigmenttermelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú daganat. Kialakulhat már meglévő anyajegyből különösen akkor, ha az állandó károsító ingernek van kitéve (erős UV sugárzás, mechanikai ártalom), de megjelenhet anyajegymentes bőrfelületen is. Magyarországon az előfordulása növekszik. A melanómával diagnosztizáltak átlagéletkora 40-45 év.

Bőrgyógyász