• A belgyógyászat az orvostudomány talán leginkább szerteágazó területe. Számtalan részterületből áll. A belgyógyászat foglalkozik a szív (kardiológia), az emésztőrendszer (gasztroenterológia), vesék (nephrológia) és a belső elválasztású mirigyek megbetegedéseivel. Vannak olyan betegségek, melyek az egész szervezetet érintik, ilyenek a magas vérnyomás betegség (hipertónia), vagy a cukorbetegség (diabetes mellitus). Ezekkel az endokrinológia foglalkozik. A máj megbetegedéseivel a hepatológia foglalkozik.

Belgyógyászati szűrés

Általános belgyógyászati szakvizsgálat, fizikális vizsgálat. Tisztázatlan kórképek felmérése, diagnosztizálása, szükséges speciális diagnózisok, konzíliumok javaslata. Belgyógyászati betegségek neuro-psychiátriai szövődményeinek szűrővizsgálata: Cukorbetegség, magas vérnyomás, különböző eredetű májkárosodások, májbetegségek szűrése, érelmeszesedés, szívbetegségek, gerinc betegségek, pajzsmirigy betegségek, valamint egyéb általánosan előforduló betegségek követése, gondozása.

1. Cukorbetegség gyanúja esetén

• Laborvizsgálat
      • Éhgyomri vércukor
      • Szénhidrátdús étkezés után 2 órával – vércukorszint mérés
      • Szükség esetén vércukor terhelés
      • Inzulin szint mérése

2. Igazolt cukorbetegség esetén

• Laborvizsgálat: vércukor, haemoglobin a1c, karbamid, kreatinin – eGFR, CRP, nátrium, kálium, kalcium,
      • magnézium
      • Teljes vizelet
      • MAU – microalbumin

3. Belgyógyászati vizsgálat

• anamnaesis felvétel /egyéni, családi, szociális/
      • rizikó felmérése
      • vérnyomásmérés
      • testsúly, zsírtömeg meghatározás
      • részletes fizikális vizsgálat: keringési szervek, tüdő, hasi és mozgásszervek vizsgálata

4. EKG

5. Érsebészeti vizsgálat

• végtagi keringés ultrahangos és fizikális vizsgálata
      • nyaki érszűkület szűrése ultrahanggal

6. Szemészeti vizsgálat

• látásélesség, szemfenék vizsgálat

1. Laborvizsgálat (nagy rutin)

• vérkép / Fvs, neutr .gran.% lymph.% monocyta% eos% bas.% vvt, Hgb, Hrt, MCV, MCH, MCHC,  RDW-CV, Htkr, AVHC, thrombocyta, MPV, We / rizikófaktorok szűrése /koleszterin, HDL és LDL  koleszterin,triglicerid, vércukor/
      • májfunkció / összbilirubin, direkt bilirubin,alkalikus phosphatase, SGOT, SGPT, GGT /
      • vesefunkció / karbamid,kreatinin, húgysav /elektrolitok / Na, K, Cl/
      • rutin vizelet

2. Belgyógyászati vizsgálat

• kórelőzmény felvétele
      • rizikófaktorok felderítése
      • fizikális vizsgálat
      • leletek ismeretében összegző vélemény

3. EKG

4. Áttekintő hasi ultrahang

• a hasüregi szervek /máj, epehólyag, lép, vesék, hasnyálmirigy/ vizsgálata

5. Helicobacter pylori kimutatása

6. Dietetikai tanácsadás (30’)

7. Szükség szerint gastroscopia

A béldaganatról: Az idejében felfedezett vastagbéldaganat csaknem mindig meggyógyítható! A daganat jóindulatú formája, a bél polip eltávolítása általában még műtétet sem igényel. Magyarországon évente 9000 új bélrák megbetegedést diagnosztizálnak, és 5000-en halnak meg évente ebben a betegségben. A béldaganatot azért nehéz időben észrevenni, mert a korai stádiumban nem okoz tünetet. Ez a tünetmentes állapot általában több éven keresztül áll fenn, tehát érdemes szűrővizsgálattal rendszeresen figyelni.

1. Laborvizsgálat

• vérkép / Fvs, neutr .gran.% lymph.% monocyta% eos% bas.% vvt, Hgb, Hrt, MCV, MCH, MCHC, RDW-CV, Htkr, AVHC, thrombocyta, MPV, We /
      • rizikófaktorok szűrése/koleszterin, HDL koleszterin és LDL koleszterin,triglicerid, vércukor/
      • vesefunkció / karbamid,kreatinin, húgysav /
      • elektrolitok
      • rutin vizelet

2. Belgyógyászati vizsgálat

• kórelőzmény felvétele
      • rizikófaktorok felderítése
      • fizikális vizsgálat
      • leletek ismeretében összegző vélemény

3. EKG

• 12 elvezetéses

4. Áttekintő hasi ultrahang

• a hasüregi szervek /máj, epehólyag, lép, vesék, hasnyálmirigy/ vizsgálata

5. Vastagbéltükrözés

• kellemetlen, de pontos eredményt adó vizsgálat

6. Székletből történő vér kimutatás

• fájdalommentes, szükséges legalább 3 székletminta vétele.

7. Enzimes béldaganat szűrés

itt a vizsgálat során a székletből nem vért, hanem egy speciális, a daganat által termelt enzimet mutatunk ki. Pozitív teszt esetén nagy valószínűsége van annak, hogy többnyire jó, vagy ritkábban már rosszindulatú béldaganat van jelen a vizsgált személyben. Ugyanakkor a pozitív eredmény nem 100 %-os biztonsággal jelez daganatot. Előfordulhat ugyanis, hogy ennek más oka van, mint például a belek gyulladásos betegségei, valamint egyéb hasi betegségek. Pozitív esetben további diagnosztikus vizsgálatokra, vastagbéltükrözésre van szükség.
      A daganattal szembeni biztonság a teszt évenkénti ismétlésével növelhető, hiszen a daganat kifejlődése több év alatt megy végbe.

Belgyógyász